Hollands Spoor RenovatieHollands Spoor RenovatieHollands Spoor RenovatieHollands Spoor Renovatie
  • Innovatief, duurzaam en flexibel
  • 030 288 65 13
  • info@veu.nl
  • Home
  • Elektrotechniek
  • Projecten
  • Nieuws
  • Over Verweij
    • Over ons bedrijf
    • Onze mensen
    • Kwaliteitsmanagement
    • VIP nieuwsmagazine
    • Downloads
  • Werken bij Verweij
  • Klantenportaal
  • Contact
✕

Hollands Spoor Renovatie

  • Home
  • Alle projecten
  • Hollands Spoor Renovatie
18 oktober 2013

Den Haag

Een kantoorgebouw voorzien van een nieuwe elektrotechnische installatie is dagelijks werk voor Verweij. Maar werken boven het oudste station van Den Haag, rekening houdend met de koninklijke wachtkamer, en dan ook nog onder flinke tijdsdruk; dát is wel even andere koek.


Hollands Spoor Renovatie

Opdrachtgever

Aanneming Maatschappij J.P. van Eesteren

Oppervlakte

1193m3

Het Gebouw

Het is een prachtig gebouw, station Hollands Spoor in Den Haag. Gebouwd in 1891 en voorzien van een ‘koninklijke wachtkamer’. “Die moet altijd verwarmd blijven en voorzien van stroom. Dus we kunnen niet zomaar de elektriciteit van het hele gebouw afkoppelen”, vertelt André Bouwman. Namens Verweij is hij projectleider bij het werk aan een kantoordeel van het station, pal naast de koninklijke wachtkamer. “De NS verhuurt het en om het geschikt te maken voor nieuwe ‘bewoners’ moeten er binnen zeer korte tijd kantoorruimtes komen op de eerste verdieping en een ontspanningsruimte met bar, rokersruimte en zelfs kleedkamers en douches op de tweede verdieping.”

Installaties in het zicht

Hoofdaannemer J.P van Eesteren vroeg Verweij mee te denken over de elektrotechnische installatie die daarbij nodig is. “In het programma van eisen stond hoeveel werkplekaansluitingen en verlichting er nodig is. Wij hebben aan de hand van de uitgangspunten bekeken hoeveel stopcontacten en aansluitpunten er moeten komen voor klimaat- en brandmeldinstallaties, waar verlichting in het plafond kan worden verwerkt en waar de kabels moeten komen. ” Vooral dat laatste is lastig: “Alle installaties blijven in het zicht, dus moet er een bepaalde netheid zitten in de opbouw.”

Direct naast het spoor

De sloopfase is inmiddels in volle gang: “Alleen de vier muren blijven overeind.” Behalve met de koninklijke wachtkamer moet bij het werk ook rekening worden gehouden met de rest van het station. “We zitten direct naast het spoor, daarom moeten we extra veiligheidsmaatregelen nemen. De brandmeldinstallatie moet bijvoorbeeld grotendeels continu in de lucht blijven. Bovendien zit de ingang van de kantoren direct naast de trambaan, dus kunnen we alleen laden en lossen voordat om zes uur ‘s ochtends de trams gaan rijden. Dat maakt het allemaal nog lastiger de vroege opleverdatum te halen, maar dat gaat ons zeker lukken.”

Deel
André
André
Heb je vragen over dit project? Neem dan contact op met André. Als specialist in installatietechniek weet hij je er alles over te vertellen. Hij is bereikbaar via: T: 0302886513 E: abouwman@veu.nl

Ook interessant:

27 juli 2021

Verbouwing toiletgroepen Stadsschouwburg


Lees meer
23 januari 2020

MOJO Utrecht- Verbouwing


Lees meer
18 november 2019

Taphuys Utrecht


Lees meer

Verweij, Innovatief, duurzaam en flexibel

Wij zijn Verweij, installateur Elektrotechniek in Nieuwegein. Onze monteurs werken door heel Nederland en zijn echte specialisten in installaties die energie besparen. We werken o.a. aan scholen, monumenten, kantoorgebouwen en appartementencomplexen. Je kunt Verweij inschakelen voor nieuwbouw, renovatie of onderhoud van elektronische installaties.

Zocht je dit?

  • Urenregistratie
  • Personeelsadministratie & verlof
  • Webmail
© Verweij Elektrotechniek
Cleantalk Pixel