Den Haag
Den Haag
Een kantoorgebouw voorzien van een nieuwe elektrotechnische installatie is dagelijks werk voor Verweij. Maar werken boven het oudste station van Den Haag, rekening houdend met de koninklijke wachtkamer, en dan ook nog onder flinke tijdsdruk; dát is wel even andere koek.
Het is een prachtig gebouw, station Hollands Spoor in Den Haag. Gebouwd in 1891 en voorzien van een ‘koninklijke wachtkamer’. “Die moet altijd verwarmd blijven en voorzien van stroom. Dus we kunnen niet zomaar de elektriciteit van het hele gebouw afkoppelen”, vertelt André Bouwman. Namens Verweij is hij projectleider bij het werk aan een kantoordeel van het station, pal naast de koninklijke wachtkamer. “De NS verhuurt het en om het geschikt te maken voor nieuwe ‘bewoners’ moeten er binnen zeer korte tijd kantoorruimtes komen op de eerste verdieping en een ontspanningsruimte met bar, rokersruimte en zelfs kleedkamers en douches op de tweede verdieping.”
Hoofdaannemer J.P van Eesteren vroeg Verweij mee te denken over de elektrotechnische installatie die daarbij nodig is. “In het programma van eisen stond hoeveel werkplekaansluitingen en verlichting er nodig is. Wij hebben aan de hand van de uitgangspunten bekeken hoeveel stopcontacten en aansluitpunten er moeten komen voor klimaat- en brandmeldinstallaties, waar verlichting in het plafond kan worden verwerkt en waar de kabels moeten komen. ” Vooral dat laatste is lastig: “Alle installaties blijven in het zicht, dus moet er een bepaalde netheid zitten in de opbouw.”
De sloopfase is inmiddels in volle gang: “Alleen de vier muren blijven overeind.” Behalve met de koninklijke wachtkamer moet bij het werk ook rekening worden gehouden met de rest van het station. “We zitten direct naast het spoor, daarom moeten we extra veiligheidsmaatregelen nemen. De brandmeldinstallatie moet bijvoorbeeld grotendeels continu in de lucht blijven. Bovendien zit de ingang van de kantoren direct naast de trambaan, dus kunnen we alleen laden en lossen voordat om zes uur ‘s ochtends de trams gaan rijden. Dat maakt het allemaal nog lastiger de vroege opleverdatum te halen, maar dat gaat ons zeker lukken.”